Neco o autech - historie

22. února 2008 v 21:59 | Marťas |  Zajímavosti
Vědecké výzkumy dokázaly, že náš mozek dokáže vstřebat zhruba sedm desítek exponátů, zbytek už nebere příliš vážně. A právě tímto zjištěním se řídilo archivní oddělení Audi Tradition při výběru vozidel, když preferovalo kvalitu nad kvantitou.
Horch 10-12
Horch 10-12
Horch 855
Horch 855
Horch 670 V12
Horch 670 V12
Auto Union Typ C/D
Auto Union Typ C/D
Auto Union Typ C
Auto Union Typ C
Audi Sport
Audi Sport
Nejstarší ze všech je značka Horch, založená v roce 1899 konstruktérem Augustem Horchem v Kolíně nad Rýnem a vyrábějící luxusní automobily do druhé světové války. Geniální Horch nejdříve firmu přemístil do Zwickau, kde ji záhy opustil, aby v roce 1909 nazval nový podnik Audi, což v má latině stejný význam jako "horch". Jeho vozy se už tehdy staly pojmem pro svoji pokrokovou techniku. V roce 1928 bylo Audi prodáno Dánu Jörgu S.Rasmussenovi, který v té době slavil úspěchy s motocykly DKW, ve 20. letech byla značka ze Zschopau největším výrobcem jednostopých vozidel světa.
V roce 1932 se obě značky spojily s Wandererem, vyrábějící automobily od 1904, čímž vznikla společnost Auto Union se sídlem v Chemnitz. Její logo čtyř kruhů symbolizovalo čtyři značky. Po roce 1949 původní spolupracovníci založili nový Auto Union v Ingolstadtu. Nejdříve začal s dvoudobými motory a poté byl 16 let poznamenám tříválci. Teprve pak se zrodil první čtyřdobý vůz Audi 50. V roce 1965 se objevuje značka Audi, která o čtyři roky později ještě přibrala NSU, čímž se modelová řada rozšířila o revoluční "Wankel" NSU RO 80 a sportovní NSU TT. Vznikla tak společnost Audi NSU Auto Union se sídlem v Neckarsulmu. V roce 1977 opustil výrobní pásy poslední NSU a od té doby se na silnicích začaly objevovat už pouze vozy Audi a původní označení bylo v roce 1985 přejmenováno na Audi AG.
Vraťme se zpátky do moderní prosklené kruhové budovy o průměru 50 m a výšce 33 metrů. Jak název Museum Mobile napovídá, expozice je v neustálém pohybu, přestože v ní automobily a motocykly pouze stojí. Ale vnitřní stěny se všeobecnými historickými fakty krouží kolem dokola v hodinovém intervalu a mění tak pozadí za exponáty.
Největší atrakcí je tři patra vysoký paternoster se čtrnácti vozidly umístěnými na plošinách. V době naší návštěvy na něm byly k vidění slavné závodní a soutěžní speciály Audi.
Cesta časem začíná hned u východu z výtahu ve třetím patře, kdy se přesuneme do roku 1899. Z televizní obrazovky nás vítá osobně August Horch a nejstarší automobil Horch 10-12 z roku 1903. Naši pozornost však poutají tři opravdové unikáty Horch z 30. let, vystavené za sklem. Typ 855 Special roadster (1939) byl postaven pouze v sedmi kusech, když podvozek a pětilitrový osmiválec "oblékla" karosárna Gläser. Jeho renovace si vyžádala 5000 hodin práce. Hned vedle je zelený Horch 853 Sport-Cabriolet a žlutý dvanáctiválec Horch 670 Sport-Cabriolet z roku 1932. Najdeme zde i jeden ze dvou dochovaných Horchů 8 Typ 303 (1927), první úspěšný sériový osmiválcový automobil.
Takřka každý z padesáti automobilů a tří desítek motocyklů a jízdních kol má svoji historii, kterou pěkně dokumentuje katalog muzea. Takřka všechny automobily a motocykly jsou originály, kromě rekordního šestnáctiválcového Auto Union "Avus", s nímž dosáhl Bernd Rosemeyer na dálnici Frankfurt-Darmstadt rekordní rychlosti přes 400 km/h. Stejným šestilitrovým motorem o výkonu 520 k je vybaven i stříbrný šíp Typ C/D v provedení pro závody do vrchu, tedy se zdvojenými zadními koly. Tyto vozy muselo Audi nechat postavit znovu, neboť po válce zmizely všechny kdesi nenávratně v Rusku.
Značka Audi slaví letos hned několik výročí:
70 let - mistrem Evropy se stal B.Rosemeyer s Auto Unionem
75 let - pohon předních kol
75 let - první dvanáctiválec
80 let - první osmiválec
100 let - zahájení výroby v Neckarsulmu
100 let - vítězství vozu Horch v Herkomerově jízdě
Museum mobile se nachází v Ingolstadtu vedle zákaznického centra Audi Forum, otevřené je denně od 9 do 18 hodin a vstupné je symbolické - s průvodcem 4 eura, bez průvodce 2 eura.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama